«PHYLAX» ... ΑΓΓΕΛΟΣ; ΔΑΙΜΟΝΑΣ; ΝΕΦΕΛΙΜ; ΤΙ;;;

Την Τρίτη 5.12.2017 παραδόθηκε και εγκαταστάθηκε στον Δήμο Παλαιού Φαλήρου το γλυπτό «PHYLAX» το οποίο τοποθετήθηκε στην είσοδο της πόλης, επί της παλαιάς λεωφόρου Ποσειδώνος.  

Το γλυπτό που χρηματοδοτήθηκε από το ζεύγος Μαρτίνου, υποτίθεται ότι αναπαριστά τον Φύλακα – Άγγελο της πόλης, τον οποίο ο δημιουργός του γλύπτης Κωστής Γεωργίου χρωμάτισε κόκκινο, όπως είχε προτείνει και έγινε αποδεκτό από το δήμαρχο Διονύση Χατζηδάκη.

Ίσως, ως προς το «άγγελος» να μη διαφωνήσουμε, αφού οι δαίμονες θεωρούνται εκπεσόντες άγγελοι. Ως προς το «φύλαξ» όμως, τουλάχιστον με την έννοια που αντιλαμβάνεται ο μέσος άνθρωπος, θα διατηρήσουμε σοβαρές επιφυλάξεις

Κατά πόσον το γλυπτό μπορεί να θεωρηθεί σαν αναπαράσταση αγγέλλου (μη εκπεσόντος), αυτό μπορεί να το διαπιστώσει οποιοσδήποτε διαθέτει κοινή λογική και στοιχειώδες αισθητήριο …

Πάντως, παρακάμπτοντας την απορία γιατί ονομάζεται «PHYLAX» και όχι «ΦΥΛΑΞ», τόσο το γυαλιστερό κόκκινο χρώμα του, το πτηνό – ερπετόμορφο κεφάλι του, καθώς και η σιλουέτα με τα σταυρωμένα πόδια του «αγγέλου», παραπέμπουν σε οτιδήποτε άλλο, εκτός από αυτό που υποτίθεται ότι συμβολίζει …  Ίσως οι ονομασίες «PHYLAX – NEFELIM» ή «FALLEN ANGEL»  να ήταν πιο ενδεδειγμένες για το κόκκινο «καλλιτέχνημα» …

Βοήθειά σας Παλαιοφαληριώτες και Παλαιοφαληριώτισσες!

 

ΣΧΟΛΙΟ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

Φυσικά το έργο του Παλαιού Φαλήρου, δεν είναι το μονο «περίεργο» που «κοσμεί» την πρωτεύουσα ....

Για παράδειγμα, περνώντας από την πλατεία Καραϊσκάκη στο Μεταξουργείο, μπορείτε να θαυμάσετε τα έργα που τοποθετήθηκαν εκεί επί δημαρχίας Αβραμόπουλου ... Το ένα (στα αριστερά της εικόνας) με την πυραμίδα [1] και τον εκπεσόντα, υποτίθεται ότι παρουσιάζει τον Ίκαρο και πρόκειται για μνημείο πεσόντων αεροπόρων (!!!), ενώ για το δεύτερο (στα δεξιά της εικόνας) που παρουσιάζει έναν ανθρωπόμορφο πτηνοκέφαλο (ανάλογο του «φύλακα» του παλιού Φαλήρου και του Αιγύπριου θεού Ρα), είναι αγνωστη η πρόθεση του «καλλιτέχνη»   ...

... ή μία «εικαστική» παρέμβαση σε τυφλή όψη κτιρίου της οδού Πειραιώς από το «Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής» στο πλαίσιο της δράσης «Εικαστικές παρεμβάσεις σε τυφλές όψεις κτιρίων» για την «αναζωογόνηση του δημόσιου χώρου και την αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής των πολιτών» ... Σαν έργο αναφοράς υπήρξε το έργο του Albrecht Durer «Praying Hands» («χέρια που προσεύχονται» - αριστερή εικόνα), όπου όμως έγινε πραγματική αντιστροφή αυτού, με τα χέρια να έχουν φορά προς τα κάτω (δεξιά εικόνα), μη αφήνοντας περιθώριο παρερμηνείας για τον συμβολισμό τους ...

Ι.Π

 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ

[1]  Περισσότερα για την πυραμίδα της πλατείας Καραϊσκάκη, της οποίας η θέση δεν είναι καθόλου τυχαία, θα γραφούν σε προσεχές άρθρο περί του πλέγματος των πυραμίδων της Αθήνας 

 

Search