ΕΛΛΗΝΑΣ Ο ΠΡΩΤΟΣ ΠΙΛΟΤΟΣ - ΚΑΜΙΚΑΖΕ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ


Όταν οι Ιάπωνες «ανακάλυπταν» τους πιλότους καμικάζε το 1944 [1], ο Μητραλέξης είχε ήδη γράψει ιστορία …

Ιστορικό
Λίγο πριν το μεσημέρι της 2 Νοε 1940, παρατηρείται από την Βέροια να κινείται με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη ιταλικός αεροπορικός σχηματισμός. Πρόκειται για σχηματισμό της 50ης Αυτόνομης Σμηναρχίας αποτελούμενο από 15 βομβαρδιστικά, που συνοδεύονται από 7 καταδιωκτικά. Στο αεροδρόμιο της Μεγάλης Μίκρας, στην βάση της 22α Μοίρα Διώξεως, σημαίνει συναγερμός, και 6 αεροσκάφη PZL [2] απογειώνονται άμεσα για αναχαίτησή. Σύντομα έρχονται σε επαφή με τον εχθρό επάνω από τον Λαγκαδά, διαλύουν τον σχηματισμό και επιδίδονται σε αερομαχίες – καταδιώξεις, μετατρέποντας την αριθμητικά άνιση αερομαχία σε εποποιΐα.
 


Κατά την διάρκεια της εμπλοκής, ένα PZL με κυβερνήτη τον 24χρονο Υποσμηναγό Μαρίνο Μητραλέξη καταδιώκει ένα βομβαρδιστικό τύπου «Savoia Marketti» (κατ΄ άλλους Cant Ζ-1007 Alcione). Ο Ιταλός πιλότος καταφέρνει να διαφεύγει μέχρι που εξαντλούνται τα πυρομαχικά του PZL. Όμως ο Μητραλέξης μανιασμένος, δεν είναι διατεθειμένος να αφήσει το βομβαρδιστικό να διαφύγει και πραγματοποιεί μία ενέργεια που όμοιά της δεν υπάρχει στην παγκόσμια ιστορία της Αεροπορίας. Πλησιάζει επικίνδυνα το εχθρικό αεροσκάφος και με την έλικα του κινητήρα του το εμβολίζει αποκόπτοντάς του το πηδάλιο «ουράς», Το ιταλικό βομβαρδιστικό μπαίνει σε περιδίνηση και συντρίβεται στο έδαφος του Λαγκαδά.



Οι Ιταλοί αεροπόροι διασώζονται χρησιμοποιώντας τα αλεξίπτωτά τους, ενώ ο Μητραλέξης καταφέρνει παρά την στρεβλωμένη έλικά να προσγειώσει το PZL του σε αγρό, κοντά στο σημείο που έπεσαν οι τέσσερις από τους πέντε διασωθέντες Ιταλοί. Με την βοήθεια του τοπικού στοιχείου τους συλλαμβάνει και τους μεταφέρει με αυτοκίνητο της Χωροφυλακής στην Θεσσαλονίκη, όπου τους παραδίδει στην εκεί Στρατιωτική Διοίκηση

.
Η μαρτυρία του Ιταλού πιλότου
 Ο Ανθυποσμηναγός Brussolo Garibaldo, πιλότος του καταρριφθέντος βομβαρδιστικού, είπε σχετικά με το περιστατικό στους Αξιωματικούς της Στρατιωτικής Διοίκησης …
«Το Σμήνος μας, αποτελούμενο από πέντε βομβαρδιστικά, συνοδευόμενα από ένα καταδιωκτικό, έλαβε διαταγή να προβεί στο βομβαρδισμό της Θεσσαλονίκης. Ήταν 2α Νοεμβρίου 1940.  Όταν πλησιάσαμε στο στόχο, συναντήσαμε σφοδρόν αντιαεροπορικό φράγμα πυρός, το οποίο κατέρριψε ένα από τα βομβαρδιστικά μας. Παρ’ όλα αυτά, καταφέραμε να ρίξουμε τις βόμβες και αρχίσαμε να απομακρυνόμαστε από το χώρο προσβολής ακολουθώντας κυκλική πορεία για μεγαλύτερη ασφάλεια. Όταν όμως πετούσαμε πάνω από τον Λαγκαδά, διακρίναμε τρία Ελληνικά καταδιωκτικά να μας επιτίθενται, οπότε ένα βομβαρδιστικό μας, επλήγη στο ντεπόζιτο της βενζίνης, απομακρύνθηκε από το Σμήνος και κατέπεσε κοντά στα Ελληνοαλβανικά σύνορα. O σχηματισμός των υπολοίπων τριών  αεροπλάνων μας, διαλύθηκε καταδιωκόμενος από τα Ελληνικά καταδιωκτικά. Το αεροπλάνο μου, προσεβλήθη από Ελληνικό καταδιωκτικό και όταν ο πιλότος του εξάντλησε όλα τα πυρομαχικά του, εφόρμησε εναντίον μου και με την έλικα του αεροπλάνου, κατέστρεψε το ουραίο πηδάλιο του δικού μου, το οποίο δεν μπορούσε πλέον να ελεγχθεί. Καθώς βρισκόμαστε σε ύψος 7.000 ποδών, προφθάσαμε να χρησιμοποιήσουμε τα αλεξίπτωτά μας και να προσγειωθούμε σε ένα χωράφι στην περιοχή του Λαγκαδά. Σε μικρή απόσταση από μας, λίγο αργότερα προσγειώθηκε αναγκαστικά, λόγω σοβαράς βλάβης της έλικας του αεροπλάνου του, ο αντίπαλός μας ο οποίος έσπευσε προς το μέρος μας και μας είπε ότι ονομάζεται Μητραλέξης, σφίγγοντας φιλικότατα και συναδελφικότατα το χέρι μου.
Τον συνάδελφο Μητραλέξην που κατά την μεταφορά μας στη Θεσσαλονίκη, δεν παρέλειψε να μου πει ότι είναι ευτυχής για τη γνωριμία μας, θαυμάζω για την αυτοθυσία του, την ευγένεια και γενναιοψυχία του και σε ανταπόδοση των ευγενικών του αισθημάτων, του παρέδωσα σαν ενθύμιο της γνωριμίας μας, το ατομικό μου δελτίο ταυτότητος».


Τιμητική διάκριση
Η απίστευτη ενέργεια του Έλληνα Αξιωματικού διαδίδεται άμεσα από τον ελληνικό και ξένο τύπο  και ανεβάζει στα ύψη το ηθικό και την υπερηφάνεια της ελληνικής Αεροπορίας.  Ο παράτολμος Υποσμηναγός, τιμήθηκε για την πράξη του με την ανώτατη ηθική αμοιβή, το Χρυσό Αριστείο Ανδρείας, γινόμενος έτσι ο μόνος Έλληνας αεροπόρος στον οποίο απονεμήθηκε αυτή η διάκριση κατά την διάρκεια του πολέμου ...

 


 
Σύντομο βιογραφικό
Ο Μαρίνος Μητραλέξης γεννήθηκε το 1916 στον Μίλα Μεσσηνίας. Εισήλθε τον Οκτώβριο του 1936 στην Σχολή Αεροπορίας και αποφοίτησε απ΄αυτήν τον Αύγουστο του 1938 με τον βαθμό του Ανθυποσμηναγού. Η κήρυξη του πολέμου τον βρήκε να υπηρετεί στην 22α Μοίρα Δίωξης με έδρα στην Μεγάλη Μίκρα σαν πιλότο στα καταδιωκτικά αεροσκάφη PZL P-24.
Μετά το κατόρθωμα που προαναφέρθηκε, ο Μητραλέξης, συνέχισε να διακρίνεται τόσο στον ουρανό της Ελλάδος, όσο και της Β. Αφρικής, όπου συνέχισε τον αγώνα, τιμώμενος με πλήθος διακρίσεων για την προσφορά του στο Έθνος καθ΄ όλη τη διάρκεια του πολέμου.
Το νήμα της ζωής του σύγχρονου ήρωα, κόπηκε την 19.9.1948 κατά την διάρκεια αναγνωριστικής αποστολής μαζί με τον Αντισμήναρχο Δημοσθένη Πολίτη (αριστερά)  και τον Επισμηναγό Γαλανάκο Δημήτριο (δεξιά) όταν το αεροσκάφος του, τύπου «AS 10 Oxford» έπεσε στην θαλάσσια περιοχή της Τήνου λόγω βλάβης του κινητήρα.


 



Μετά θάνατον, του απονεμήθηκε ο βαθμός του Αντισμηνάρχου …   

    

ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ
…  ένα 3λεπτο video – αφιέρωμα στον Μητραλέξη που προβλήθηκε από την ΕΡΤ 1 στην εκπομπή «Με αρετή και τόλμη»

 

 
Ι.Π
 
 
 
ΕΠΕΞΗΓΗΣΕΙΣ
[1]  Ο σωστός όρος είναι «Καμικάζε» (神風) και όχι «Καμικάζι» όπως συνήθως λέγεται. Πρόκειται για σύνθετη λέξη με δύο ιδεογράμματα, που στην κυριολεξία σημαίνουν «Θείος Άνεμος».

[2]  Η κήρυξη του πολέμου τον Οκτώβριο του ΄40, βρήκε την ελληνική αεροπορία να διαθέτει στην πρώτη γραμμή της 36 αεροσκάφη PZL  Ρ-24 Πολωνικής κατασκευής, απέναντι στα 180 ανώτερων επιδόσεων ιταλικά μαχητικά αεροσκάφη  της «Regia Aeronautica».
 


ΠΗΓΕΣ
pasoipa.org       (Πανελλήνιος Σύλλογος Οικογενειών Πεσόντων Αεροπόρων)    …
3kala-strava-paraloga.blogspot.com
averoph.wordpress.com
library.techlink.gr 
wikipedia.org

Search