ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΑ ... ΚΑΤΙ ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΕΡΓΟ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ Μ΄ ΑΥΤΑ

Κατά καιρούς, πρωτοσέλιδα εφημερίδων ανακοινώνουν με αποτροπιασμό μαζικές δηλητηριάσεις περιστεριών σε δημόσιους χώρους.

Τι συμβαίνει άραγε; Πρόκειται για εγκληματικές ενέργειες κάποιων ψυχικά διαταραγμένων ανθρώπων, ή μήπως συμβαίνει κάτι τελείως διαφορετικό;

ΓΕΝΙΚΑ

Τα περιστέρια, ή αγριοπερίστερα των βράχων όπως τα ονόμαζε ο Δαρβίνος, ζουν σε ανοικτά και ημι-ανοικτά περιβάλλοντα, όπως για παράδειγμα σε γκρεμούς που χρησιμοποιούν για φώλιασμα, έχοντας σαν βασική τροφή σκουλήκια, σπόρους, καρπούς δένδρων, έντομα κλπ

Αν και αρχικά ζούσαν σε άγρια κατάσταση, σταδιακά μετεγκαταστάθηκαν στις πόλεις ανά τον πλανήτη σε μεγάλους πληθυσμούς, οι οποίοι και αυξάνονται σταθερά. Έχουν προσαρμοστεί απόλυτα στην αστική ζωή, τρεφόμενα κυρίως με τα σκουπίδια των ανθρώπων. Συχνάζουν σε πλατείες (όπου το τάισμά τους και η φωτογράφισή τους σε πολλές μεγαλουπόλεις αποτελεί «ατραξιόν» για τους τουρίστες) αλλά και γενικότερα σε χώρους που υπάρχει τροφή για αυτά, περιμένοντας σε ψηλά σημεία (προεξοχές στεγών, περβάζια παραθύρων, μαρκίζες οικοδομών, αγάλματα κλπ) απ΄ όπου και κάνουν βουτιά μόλις εντοπίσουν τροφή. 

 

ΤΟ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ ΣΥΜΒΟΛΟ

Το περιστέρι θεωρούμενο ότι συμβολίζει την αθωότητα («αθώα περιστερά») και την αγνότητα, θεσπίστηκε στον Χριστιανισμό σαν σύμβολο του Αγίου Πνεύματος. Παράλληλα δε έχει καθιερωθεί σαν σύμβολο της ειρήνης, πιθανώς με έναυσμα την γνωστή ιστορία που αναφέρεται στην Παλαιά Διαθήκη, κατά την οποία ο Νώε στέλνοντας δύο περιστέρια προκειμένου να διαπιστώσει εάν υπάρχει ξηρά, αυτά επέστρεψαν κρατώντας ένα κλαδί ελιάς, που συμβολικά ερμηνεύθηκε πως ο θεός έκανε ειρήνη με την ανθρωπότητα. Έτσι, το περιστέρι βρέθηκε να συμβολίζει δύο πολύ ιδιαίτερες ιδέες … το Άγιο Πνεύμα και την ειρήνη

 

Η ΝΟΜΙΚΗ ΤΟΥ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ

Τα περιστέρια (όπως και τα άλλα πτηνά, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ε.Ε) προστατεύονται από την νομοθεσία. Μία νομοθεσία όμως που αποδεικνύεται σκληρότερη όταν πρόκειται για τα περιστέρια σε σχέση με τα άλλα πουλιά, αφού τίθεται θέμα ηθικής, λόγω των ιδιαίτερων συμβολισμών που προαναφέρθηκαν. Η εξόντωσή τους απαγορεύεται με νόμο και οποιαδήποτε απόπειρα θανάτωσής τους με οιονδήποτε τρόπο τιμωρείται αυστηρά.

Άξιο προσοχής αποτελεί το αιτιολογικό της ποινικής δίωξης Εισαγγελέως Πρωτοδικών κατά 39χρονης προ ετών, όταν η τελευταία συνελήφθη για την δηλητηρίαση 250 περιστεριών στην πλατεία Συντάγματος, σύμφωνα με το οποίο κατηγορήθηκε για … «απρόκλητη φθορά ξένης ιδιοκτησίας που χρησιμεύει στο κοινωνικό όφελος» 

 

Η ΑΛΛΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΩΝ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΜΕΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

Εάν αλλάξουμε οπτική προτιμώντας μια πιο ρεαλιστική (ή και επιστημονική) προσέγγιση, διαπιστώνουμε ότι τα περιστέρια κατατάσσονται στα «αστικά παράσιτα», μαζί με τα ποντίκια και τις κατσαρίδες, επαληθεύοντας τους Λονδρέζους που τα αποκαλούν «φτερωτούς αρουραίους» («Flying Rats»)

Τα περιστέρια των πόλεων έχουν μεταλλαχθεί, τρώγοντας κυριολεκτικά τα πάντα, καθώς η διατροφή τους περιλαμβάνει κάθε είδους σκουπίδια και αστικά απόβλητα, από πεταμένα υπολείμματα φαγητών μέχρι και εμετούς, τα οποία «τσιμπολογούν» σε όλη την διάρκεια της ημέρας.  Έχουν γίνει θρασύτατα, ατρόμητα και πολλαπλασιάζονται με τέτοιο ρυθμό, που σε μερικά χρόνια θα υπάρχουν παντού σε τεράστιους πληθυσμούς, αυξάνοντας την απειλή για τη δημόσια υγεία.

Μεταξύ άλλων, ο παθολόγος κ. Χρόνης Δασκαλάκης λέει … «Είναι φορείς μικροβίων και δυνητικά μπορεί να μεταφέρουν ασθένειες σε ανθρώπους, τόσο μέσω των περιττωμάτων τους όσο και μέσω απλής επαφής» τονίζοντας ότι … «Δεν πρέπει να παραλείψουμε, ότι η παρουσία τους σε συστήματα εξαερισμού μπορεί να διασπείρει μολύνσεις και στο εσωτερικό των κτιρίων» και καταλήγοντας ... «Πιστεύουμε ότι από τη στιγμή που αναφέρεται κίνδυνος μετάδοσης νοσημάτων από τα περιστέρια, οφείλουμε να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί, με ειδικά μέτρα ενημέρωσης και πρόληψης του πληθυσμού και κυρίως ανθρώπων που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες (π.χ. ανοσοκατεσταλμένοι, ηλικιωμένοι και μικρά παιδιά)».

 

Οι συνηθέστερες ασθένειες που σχετίζονται με τα περιστέρια είναι ο «κρυπτόκκοκος» (Cryptococcal Meningitis) που μπορεί να αποβεί θανατηφόρος, οι σαλμονελώσεις και νόσοι από κολοβακτηρίδια. Άλλες, αλλά πιο σπάνιες ασθένειες, είναι η ψιττάκωση, η εγκεφαλίτιδα, η νόσος Newcastle, αλλά και η ιστοπλάσμωση [2]  που προσβάλλει τους πνεύμονες και μπορεί να προκαλέσει μία σειρά σοβαρών συμπτωμάτων που σε ευπαθείς ομάδες δυνατόν να αποβούν μοιραίες. Τέλος, στα παράσιτα των περιστεριών που μπορούν να μεταδοθούν εύκολα στον άνθρωπο, περιλαμβάνονται κάποια είδη ψύλλων, οι ψείρες, τα τσιμπούρια και άλλα αιμομυζητικά ακάρεα.

Πέρα όμως από το θέμα των ασθενειών η παρουσία τους προκαλεί δυσφορία, αφού όχι μόνο δημιουργούν αρνητική εικόνα γεμίζοντας τις περιοχές τους με ακαθαρσίες, αλλά και γιατί η έντονα διαβρωτική δράση των περιττωμάτων τους προκαλούν φθορές σε δημόσια κτίρια, πλατείες, αγάλματα κλπ. Αδιαμφισβήτητο γεγονός αποτελεί ότι νοσοκομεία και δημόσια κτίρια αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα καθαριότητος παρουσιάζοντας απαράδεκτη εικόνα. Κάθε φορά δε που υπεύθυνοι επιχειρούν να περιορίσουν το πρόβλημα αναρτώντας πινακίδες με τις οποίες συστήνουν στο κοινό να μη ταΐζει τα περιστέρια, έρχονται αντιμέτωποι με «ευαισθητοποιημένους» ζωόφιλους που προβαίνουν άμεσα σε διαμαρτυρίες και καταγγελίες.

(Σ.Σ  Εάν οι υπεύθυνοι των νοσοκομείων – των χώρων δηλαδή στους οποίους επιβάλλεται περισσότερο απ΄ οπουδήποτε αλλού η καθαριότητα – υπόκεινται σε «φιλοζωϊκούς» περιορισμούς, με αποτέλεσμα τα νοσοκομεία να παρουσιάζουν εικόνα ντροπής, τότε … μάλλον η κατάσταση αγγίζει την παράνοια)     

(Σ.Σ  Η πινακίδα της παραπάνω εικόνας που παρουσιάζεται ενδεικτικά και είχε αναρτηθεί στο νοσοκομείο «Άγιος Σάββας», προκάλεσε διάφορες αντιδράσεις από «αγανακτισμένους φιλόζωους» ...  Εάν οι υπεύθυνοι των νοσοκομείων – των χώρων δηλαδή στους οποίους επιβάλλεται περισσότερο απ΄ οπουδήποτε αλλού η καθαριότητα – υπόκεινται σε «φιλοζωϊκούς» περιορισμούς, με αποτέλεσμα τα νοσοκομεία να παρουσιάζουν εικόνα ντροπής, τότε … μάλλον η κατάσταση αγγίζει την παράνοια)   

 

Από την καταστροφή που υφίστανται τα νεοκλασικά κτίρια και οι πλατείες της Αθήνας, δεν διαφεύγουν ούτε τα μάρμαρα της Ακρόπολης τα οποία άντεξαν καιρικά φαινόμενα, σεισμούς, πολέμους και κινδυνεύουν σήμερα να καταστραφούν από τα περιττώματα των περιστεριών. Ο αρχιτέκτων κ. Τάσος Τανούλας μέλος της αναστήλωσης των Προπυλαίων σχολιάζει σχετικά … «Περίτεχνες εσοχές ή περβάζια μετατρέπονται σε… τουαλέτα για τα περιστέρια που καταστρέφουν ανενόχλητα την πολιτιστική μας κληρονομιά».

Η κα Καίτη Μπαμπανίκα, συντηρήτρια αρχαιοτήτων, προσπαθεί να περιορίσει το πρόβλημα των περιστεριών στην Ακρόπολη επί 20ετία και όπως δηλώνει, παρ΄ότι έχουν δοκιμαστεί τα πάντα (πλην θανάτωσης), το πρόβλημα παραμένει. «Εκπονήσαμε μελέτες σε συνεργασία με χημικούς και βιολόγους και δημιουργήσαμε διάφορες πατέντες για την απώθηση των περιστεριών, μιας και είμαστε φυσικά κατά της θανάτωσής τους. Εγκαταστήσαμε πομπούς που εξέπεμπαν υπερήχους ενοχλητικούς για τα περιστέρια, επαλείψαμε τις εσοχές με γλιστερά υλικά που τα εμπόδιζαν να κουρνιάσουν και τοποθετήσαμε πλαστικές ακίδες που τα απωθούσαν χωρίς να τα τραυματίζουν» …  Μέχρι και άγρια γεράκια που τρομάζουν τα περιστέρια απελευθέρωσαν πάνω από την Ακρόπολη, ωστόσο το συγκεκριμένο μέτρο σύντομα απορρίφθηκε ως ασύμφορο οικονομικά.

 

ΥΠΑΡΧΕΙ ΛΥΣΗ;

Η μεμονωμένη «άμυνα» των πολιτών στον πόλεμο με τα περιστέρια συνίσταται κατά βάση στην τοποθέτηση ελαστικών ακίδων, διχτυών ή απωθητικού gel στα σημεία «προσγείωσής» τους και στο κρέμασμα δίσκων cd ή σακουλων (το λαμπύρισμα και ο θόρυβος αντίστοιχα των οποίων υποτίθεται ότι τα απομακρύνει), αλλά ουσιαστικά αποτελούν αμφίβολα μέτρα μιας τελείως τοπικής αποφυγής

Από την άλλη, οι αρχές πολλών μεγαλουπόλεων έχουν επιχειρήσει να λάβουν μέτρα για να μειώσουν τον πληθυσμό των περιστεριών χρησιμοποιώντας διάφορες μεθόδους, αλλά αυτά δεν δείχνουν να πτοούνται. Σήμερα, αν και είναι αδύνατον να υπολογισθούν με ακρίβεια οι πληθυσμοί τους) θεωρείται ότι στην Ν.Υόρκη υπάρχουν από 1 έως 7.000.000 περιστέρια, στην Βενετία αναλογεί ένα περιστέρι ανά 2 ½ κατοίκους, ενώ στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές πόλεις (συμπεριλαμβανομένης της Αθήνας) η αναλογία είναι ένα περιστέρι ανά 20 κατοίκους.

Στο Λονδίνο σε αρκετές πλατείες απαγορεύτηκε η πώληση τροφής και το τάισμα των περιστεριών, ενώ μία προσπάθεια με ηχεία να εκπέμπουν τρομακτικούς θορύβους, είχαν σαν αποτέλεσμα απλά να απομακρυνθούν τα περιστέρια από την περίφημη πλατεία Trafalgar και να μετακινηθούν σε άλλη περιοχή της πόλης.

Στην Βενετία η Δημοτική αρχή απαγόρευσε το πέταγμα ρυζιού στους νεόνυμφους ώστε να μειωθεί ο πληθυσμός των περιστεριών που συνωστίζεται στις εκκλησίες

Στην Βασιλεία δημιουργήθηκαν τεχνητοί περιστερώνες όπου παρέχεται στα περιστέρια τροφή και αφαιρείται από ειδικούς η πλειοψηφία των αβγών τους, ώστε να μειωθούν οι γεννήσεις, ενώ ο Δήμος Βαρκελώνης ενεργώντας πιο δραστικά, προκήρυξε σχετικά πρόσφατα δημόσιο διαγωνισμό για την ανώδυνη θανάτωση 65.000 περιστεριών σε χρονικό διάστημα 19 μηνών.

Πέρα απ΄ όλα, τα περιστέρια είναι ιδιαίτερα επίμονα και δεν εγκαταλείπουν το σημείο που φωλιάζουν. Αν τα απομακρύνουμε με οποιονδήποτε προσωρινό τρόπο, είναι απλά θέμα χρόνου να επιστρέψουν διεκδικώντας την περιοχή τους.

Ο Γερμανός καθηγητής Daniel Haag-Wackernagel, βιολόγος στο Πανεπιστήμιο του Basel λέει σχετικά … «Δεν ωφελεί να τα σκοτώνεις. Έτσι κι αλλιώς, έχουν μία ασύλληπτη αναπαραγωγική ικανότητα και επιστρέφουν, ό,τι κι αν τους κάνεις. Αν ταΐζεται σωστά, σε έναν χρόνο ένα ζευγάρι μπορεί να αφήσει μέχρι και 12 απογόνους. Ο καλύτερος τρόπος για να μειώσουμε τον πληθυσμό τους είναι να μην τα ταΐζουμε» και συνεχίζει  … «Πολλοί λένε ότι είναι βάναυσο και σκληρό να τους στερήσεις το φαγητό, αλλά στη φύση η ξαφνική έλλειψη φαγητού είναι εντελώς φυσιολογική και αναγκάζει τα ζώα να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες. Ο κίνδυνος μετάδοσης ασθενειών ελαττώνεται, το ίδιο και οι βρομιές και οι καταστροφές στα κτίρια, ενώ δίνει και στα ίδια τα πουλιά μια καλύτερη ποιότητα ζωής: λιγότερο στρες, περισσότερο χώρο και ελεύθερες τρύπες να φωλιάσουν» και ολοκληρώνει λέγοντας  «Ό,τι και να πεις στους σκληροπυρηνικούς περιστερολάτρεις, είναι δύσκολο να τους πείσεις να μην τα ταΐσουν ….. Αλήθεια, θα άφηνες να φωλιάσει στο μπαλκόνι σου ή θα τάιζες ποτέ έναν αρουραίο;»

 

Η ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΦΙΛΟΖΩΩΝ …

… προφανώς είναι η αναμενόμενη και απόλυτα κατανοητή. Τα προστατεύουν, τα ταΐζουν, διαμαρτύρονται και καταγγέλλουν κάθε κίνηση που διαπιστώνουν εναντίον τους, αν και δεν φαίνεται να διακατέχονται από ανάλογη ευαισθησία όταν πρόκειται για την εξόντωση άλλων «αστικών παρασίτων» όπως τα ποντίκια και οι κατσαρίδες.  

Αντίθετα η στάση μιας μερίδας πολιτών στο θέμα, η οποία μέχρι σήμερα δεν έχει κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα, είναι απλά η απαίτηση να ισχύσουν και για τα περιστέρια οι υγειονομικοί κανόνες, που ισχύουν και για τα υπόλοιπα «αστικά παράσιτα»

 

ΤΟ … ΑΚΑΤΑΝΟΗΤΟ ΤΩΝ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΩΝ ΤΟΥΣ

Τα περιστέρια είναι τα πιο λάγνα και ερωτύλα πουλιά. Περνούν σχεδόν όλη την ημέρα τους με φιλιά κατά τα οποία διασταυρώνουν τις γλώσσες τους, γεγονός που απετέλεσε την αιτία για την δημιουργία πολλών λάγνων εκφράσεων. Παράλληλα δε, σε αντίθεση με όλα τα άλλα ζώα που έχουν συγκεκριμένες εποχές για την διασταύρωσή τους, τα περιστέρια δεν έχουν εποχή στην οποία να μην επιδίδονται σ΄ αυτό… Έτσι, μπορεί να θεωρούνται «μονογαμικά», αλλά γνώστες του θέματος ισχυρίζονται ότι πρόκειται για μύθο, αφού ζευγαρώνουν με ό, τι βρεθεί μπροστά τους

Η ερωτική αυτή συμπεριφορά του περιστεριού οδήγησε τους Βαβυλώνιους να το θεωρήσουν σαν το πουλί της θεάς του έρωτα Istar  («perah Istar» = το πουλί της Αφροδίτης), απ΄ όπου και πήρε την ονομασία του.

Οι Έλληνες το ταύτιζαν με τη Διώνη, μητέρα της Αφροδίτης και συμβόλιζε τον έρωτα, ενώ οι Ασσύριοι αναπαριστούσαν με περιστέρι την Σεμίραμι, μία γυναίκα χωρίς καμία ηθική αναστολή, η οποία δεν άφηνε μέρα χωρίς ερωτική «παρεκτροπή», ενώ σύμφωνα με τον ιστορικό Ιούβα, είχε ερωτευτεί ακόμα και ένα άλογο.

Από την άλλη, τα περιστέρια αντιμάχονται συχνά το ένα στο άλλο, είτε για το φαγητό, είτε για την επιλογή συντρόφου

Έτσι ύστερα από τα παραπάνω, σχετικά με την παρουσία τους που βρωμίζει, μολύνει  και διαβρώνει, τον άκρατο ερωτισμό τους καθώς και με τις «φιλονικίες» τους, πραγματικά δημιουργείται η απορία για το … ποια ήταν τα κριτήρια βάσει των οποίων το περιστέρι επιλέχθηκε σαν σύμβολο αγνότητας, σαν σύμβολο του Αγίου Πνεύματος, αλλά και σαν σύμβολο της ειρήνης … Δύσκολη η απάντηση, αλλά ίσως να περιλαμβάνεται στην παράγραφο «Μία «παραφυσική άποψη» που ακολουθεί

 

ΑΞΙΟΣΗΜΕΙΩΤΑ ΠΕΡΙΕΡΓΑ ΚΑΙ ΟΙ (ΔΕΚΤΕΣ ή ΜΗ) ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ «ΕΙΔΙΚΩΝ»

   -    Αν και καθημερινά συναντούμε περιστέρια, ποτέ δεν έχουμε δει νεογνά, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που ισχυρίζονται ότι κανένας επίσης δεν έχει δει φωλιά περιστεριού. Ο συνδυασμός των δύο αυτών παρατηρήσεων έχει σαν αποτέλεσμα την δημιουργία μίας θεωρίας συνωμοσίας, σύμφωνα με την οποία εικάζεται ότι τα περιστέρια δεν γεννιούνται, αλλά … παράγονται από κάποιον ή κάτι

Δεκτή ή όχι η εξήγηση που δίνουν οι «ειδικοί», είναι ότι αφενός μεν τα περιστέρια χτίζουν τις φωλιές τους μακριά από τα αδιάκριτα μάτια των ανθρώπων, και αφετέρου ότι οι γονείς είναι ιδιαίτερα στοργικοί και κρατούν στην φωλιά τα μωρά τους μέχρι να γίνουν 40 ημερών ... ένα διάστημα κατά το οποίο τα μικρά μεγαλώνουν τόσο, ώστε να μην είναι εμφανής η διαφορά τους με τα υπόλοιπα ενήλικα.

   -   Κανείς δεν ξέρει πού πάει ένα περιστέρι όταν πεθαίνει. Το θέμα παραμένει μυστήριο που έχει μετατραπεί σε αστικό μύθο.

Και πάλι δεκτή ή όχι, η απάντηση των «ειδικών» είναι πως τα περιστέρια συνήθως είναι «θύματα τροχαίων» ή γίνονται τροφή για αρπακτικά, που δεν αφήνουν υπολείμματα. Σύμφωνα δε με τους ίδιους, τα περιστέρια ψάχνουν για ήσυχα και απομονωμένα μέρη ώστε να πεθάνουν μακριά από αδιάκριτα βλέμματα, με αποτέλεσμα να μην έχει δει ποτέ κανείς ένα ελεύθερο, γέρικο περιστέρι να πεθαίνει.

 

ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ «ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΑ» ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΩΝ

Πριν δούμε τα περιστέρια ή τους «φτερωτούς αρουραίους» με μία τελείως διαφορετική οπτική, ας συνοψίσουμε κάποια εντυπωσιακά πορίσματα για τις «κατασκευαστικές» τους ιδιότητες στα οποία έχουν καταλήξει κατά καιρούς διάφορες μελέτες και πειράματα, και τα οποία ίσως να μας φανούν χρήσιμα σε κάποιους συλλογισμούς στην συνέχεια …

-   Διαθέτουν προηγμένες διαγνωστικές διαδικασίες αφού εκτιμάται ότι αναγνωρίζουν και κατηγοριοποιούν τους γνωστούς ανθρώπους, μόνο και μόνο από τα χαρακτηριστικά του προσώπου τους

-   Έχουν υψηλή νοημοσύνη, ενώ σύμφωνα με σχετική έρευνα, έχουν την δυνατότητα να κατανοήσουν αφηρημένους μαθηματικούς κανόνες

-   Αισθάνονται το γήινο μαγνητικό πεδίο, έχουν άριστο προσανατολισμό και όλα δείχνουν πως η βιολογική τους πυξίδα που τους παρέχει εντυπωσιακές δεξιότητες πλοήγησης, στηρίζεται σε μικροσκοπικά μαγνητικά σωματίδια που βρίσκονται στα ράμφη τους.

-   Τα φτερά τους είναι μεγάλα με δυνατούς μύες που τα καθιστούν από τα δυνατότερα και ικανότερα πουλιά σε ελιγμούς σε επίπεδο πτήσης

-   Η όρασή τους είναι υπέρμετρα καλή, υπερβαίνοντας τις λειτουργικές τους ανάγκες, αλλά και τα περιττώματά τους είναι ακατανόητα όξινα, σε σημείο να παρατηρούνται περιστέρια με ακρωτηριασμένα πόδια ή δάχτυλα, λόγω της σήψης που έχουν υποστεί από την καθημερινή επαφή με τα ίδια τους τα περιττώματα.

-   Τέλος, σχετικά πρόσφατες έρευνες κατέδειξαν, ότι η χαρακτηριστική κίνηση του κεφαλιού των περιστεριών κατά την βάδισή τους, δεν σχετίζεται με την ισορροπία τους όπως πιστευόταν, αλλά με την όρασή τους. Πρόκειται για έναν ιδιαίτερο μηχανισμό που τα διευκολύνει να εστιάζουν στα αντικείμενα, δίνοντάς τους καλύτερη αντίληψη του περιβάλλοντος

 

ΜΙΑ «ΠΑΡΑΦΥΣΙΚΗ» ΑΠΟΨΗ ΚΑΙ ΜΙΑ ΘΕΩΡΙΑ ΣΥΝΩΜΟΣΙΑΣ

Τα ημι-αφύσικα «κατασκευαστικά» χαρακτηριστικά των περιστεριών που προαναφέρθηκαν, η απομάκρυνσή τους από την φύση και η κατάληψη των αστικών κέντρων καθώς και η εμμονική τους παραμονή τους σε αυτά, δημιουργούν μία θεωρία συνωμοσίας - όσο και αν αυτή ακούγεται από «περίεργη» έως «εξωπραγματική» -- βάσει της οποίας τα περιστέρια αποτελούν τους βιολογικούς αισθητήρες μίας αρνητικής νοημοσύνης … μιάς αρνητικής για την ανθρωπότητα υπεροντότητας.

Σύμφωνα με την «συνωμοσιολογική» οπτική, κάποιος/κάποιοι/κάτι μερίμνησαν ώστε το περιστέρι να θεσπιστεί αφενός μεν σαν σύμβολο του Αγίου Πνεύματος (ενώ κάλλιστα Αυτό θα μπορούσε να συμβολίζεται με ακτίνα λαμπερού φωτός ή με «πύρινη γλώσσα» όπως εξάλλου αναφέρεται κατά την Πεντηκοστή) και αφετέρου σαν σύμβολο ειρήνης (ενώ κάλλιστα αρκούσε ο «κλάδος ελαίας» ή και η τοποθέτηση αντί του περιστεριού ενός «καθαρού», «ηθικού» και απόλυτα «ειρηνικού» άλλου ζώου ή πτηνού), έτσι ώστε να επιβληθεί (αλλά και να προστατευθεί)  η ζημιογόνος παρουσία του.

Δύσπεπτο; Ίσως. Επειδή όμως συχνά η πραγματικότητα ξεπερνά κατά πολύ ακόμα και την πιο αχαλίνωτη φαντασία, κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να ερευνήσει το θέμα, έστω και αν ομολογουμένως θα δυσκολευτεί αρκετά στην ανεύρεση στοιχείων, είτε σε σχετική βιβλιογραφία, είτε στο ελεύθερο διαδικτύο.

Ωστόσο, στην μεταφυσική αυτή άποψη, ίσως να συνηγορεί και κάτι που πιθανώς να έχετε ήδη υπόψη σας …  

Οι κινηματογραφόφιλοι σίγουρα θυμούνται την τιμημένη με Όσκαρ εξαιρετική βιογραφική ταινία «Ένα υπέροχο μυαλό» («A beautiful mind») που περιγράφει την ζωή του σύγχρονου ιδιοφυούς Μαθηματικού και κατόχου Nobel, John Nash. Αυτό που ίσως να μη θυμούνται, είναι μία σκηνή του έργου κατά την οποία ο Nash παρακολουθώντας από το φοιτητικό του δωμάτιο τα περιστέρια στο προαύλιο του Πανεπιστημίου, δημιουργεί στο χνωτισμένο τζάμι μία εξίσωση … έναν μαθηματικό τύπο βάσει της οποίου τα περιστέρια πετούν, προσγειώνονται, περπατούν, τρώνε … αποδεικνύοντας ουσιαστικά ότι οι κινήσεις τους δεν είναι τυχαίες, αλλά πραγματοποιούνται βάσει ενός μαθηματικού μοντέλου … βάσει ενός προγράμματος … του προγράμματος «Περιστέρι»!      

 

ΤΑ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΠΑ ΚΑΙ Ο … ΟΙΩΝΟΣ

Κλείνοντας, υπενθυμίζουμε ένα περιστατικό που σχετίζεται με περιστέρια και το οποίο ίσως να είχε κάποια ιδιαίτερη σημασία.

Προ λίγων ετών, την Κυριακή 26.1.2014 στην πλατεία του Αγίου Πέτρου στο Βατικανό, ο Πάπας κάνοντας έκκληση για ειρήνη στην Ουκρανία απελευθέρωσε συμβολικά δύο περιστέρια. Δευτερόλεπτα αργότερα, ένας γλάρος και ένα κοράκι που εμφανίστηκαν απ΄ το πουθενά, όρμησαν στα δύο περιστέρια, με το πλήθος να παρακολουθεί άφωνο την προσπάθειά τους να διαφύγουν. Τυχαίο; Ίσως   Ωστόσο το περιστατικό έλαβε ιδιαίτερη έκταση, αφού πολλοί το θεώρησαν σαν αδιαμφισβήτητο οιωνό.

Για την περίπτωση κατά την οποία επρόκειτο πράγματι για κάποιον οιωνό, προκύπτουν δύο πιθανές αλλά αντικρουόμενες ερμηνείες …

Εάν θεωρηθεί ότι τα λευκά περιστέρια – σύμβολα ειρήνης δέχθηκαν επίθεση από το κοράκι και τον γλάρο που πολλοί θεώρησαν σαν σύμβολα της Μαύρης και Λευκής αδελφότητας αντίστοιχα, τότε σαφώς ο οιωνός προμήνυσε κάτι ιδιαίτερα δυσάρεστο

Εάν όμως τα περιστέρια θεωρηθούν όπως προαναφέρθηκε, δηλαδή σαν «ιπτάμενοι αρουραίοι» και κυρίως σαν βιολογικοί αισθητήρες μιας αρνητικής οντότητας / νοημοσύνης, τότε ο οιωνός μάλλον αποκτά την έννοια ενός ελπιδοφόρου μηνύματος, ιδίως αν λάβουμε υπόψη μας ότι σύμφωνα με την αρχαία ελληνική μυθολογία, το μεν κοράκι ήταν ο αγγελιοφόρος των θεών αλλά και το ιερό πτηνό του θεού Απόλλωνα, ο δε γλάρος, το ιερό πτηνό του θεού Ερμή, που μεταξύ άλλων ήταν επίσης ο αγγελιοφόρος των θεών…

[Σ.Σ  Η δεύτερη εκδοχή εναρμονίζεται με την ελπίδα μερίδας Ελλήνων σύμφωνα με τους οποίους μαίνεται ένας αόρατος (για τους πολλούς) πόλεμος μεταξύ των μέχρι σήμερα κρατούντων δυνάμεων του «Κακού» που αγωνίζονται για την διατήρηση της κατεστημένης κυριαρχίας τους στον πλανήτη, και των δυνάμεων του «Καλού» που τα τελευταία χρόνια επιχειρούν μία ολική ανατροπή]   

 

 

ΣΧΟΛΙΟ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

Περιστέρι … Υπό μία εστιασμένη και «εναλλακτική» οπτική, ένα αρκετά περίεργο πουλί που δημιουργεί πολλές απορίες σχετικά με την κατασκευή του, με την διπλή του επιλογή σαν σύμβολο, με την «ιδιαίτερη» νομική του προστασία, αλλά και την εμμονική από πλευράς των επίσημων κρατικών αρχών, μη χρήση δραστικών μέτρων, με αποτέλεσμα την διατήρησή και τον πολλαπλασιασμό του στα αστικά κέντρα, παρά τα αντικειμενικά προβλήματα που δημιουργεί….

Συνωμοσία των περιστεριών; Μία παραφυσική υπόθεση; Ένας συνδυασμός τυχαίων συγκυριών και ζωοφιλίας; Κάτι άλλο;  Όπως πάντα … επαφίεται στην κρίση σας 

[Σημαντική σημείωση: Τα άρθρο αναφέρεται αποκλειστικά στα περιστέρια και όχι στις «δεκαοχτούρες», με τις οποίες συνήθως συγχέονται]

 

Ι.Π

 

 

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

[1]   Πρόσφατα, ο «Σ» έκανε ξαφνικά αιμόπτυση. Δεν είχε ποτέ πρόβλημα υγείας, ούτε και παρουσίαζε άλλα συμπτώματα. Παρά τις συνεχόμενες επισκέψεις του σε νοσοκομεία, κανένας γιατρός δεν διέγνωσε κάτι. Τελικά, μετά από 2 μήνες ταλαιπωρίας, ο «Σ» έχασε την ζωή του, για να διαπιστωθεί μετά θάνατον ότι αυτός οφειλόταν στον κρυπτόκοκκο. Ο «Σ» κάνοντας δουλειές στον κήπο ήρθε σε επαφή με περιττώματα περιστεριών και από κάποια αμυχή που είχε στο δέρμα, ο μύκητας μπήκε στον οργανισμό του  

[2]  Μια τέτοια επιδημία ιστοπλάσμωσης αναφέρεται στην Ινδιανάπολη των ΗΠΑ το 1978-79, με τετρακόσιες επιβεβαιωμένες περιπτώσεις νόσησης και 18 θανάτους»

 

ΠΗΓΕΣ

el.wikipedia.org/1

el.wiktionary.org

physics4u.gr

newsbeast.gr

intruder1901.blogspot.com

lifo.gr

tovima.gr

trap.gr

antemisaris.gr

animalplanet.gr

homemadetheory.wordpress.com

Search