TEST ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ ... κάν΄ το και θα καταλάβεις πολλά ...


Δύο videos που δημιουργήθηκαν για «διαφημιστικό» σκοπό και τα οποία παρά τη μικρή τους διάρκεια, μας αποδεικνύουν κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για την αντίληψή μας …

1o test  αντίληψης  (μπάσκετ)

 

2o test αντίληψης (αστυνομικό κουίζ)

 

Να υποθέσουμε ότι δεν είδες όσα θα «έπρεπε» να δείς ε; Λογικό … ούτε κι΄ εμείς τα είδαμε.
Πριν όμως εξηγήσουμε συνοπτικά το γιατί και το πως, ας ενισχύσουμε τις σκέψεις σου μετά την «αποτυχία» παρατήρησης στα δύο videos, με μία απλοϊκή  προσέγγιση …

Ζητήθηκε από τέσσερις φίλους – τρεις νεαρούς και μία κοπέλα -  να ρίξουν ταυτόχρονα μια γρήγορη ματιά από ένα παράθυρο και στη συνέχεια τους ζητήθηκε να πουν τι πρόσεξαν … Αν και όλοι είδαν την ίδια εικόνα, αναφέρθηκαν σε τελείως διαφορετικά πράγματα. Ο πρώτος πρόσεξε ένα μικρό cafe στο απέναντι πεζοδρόμιο, ο δεύτερος μία μεγαλοπρεπή Harley που ήταν σταματημένη στην άκρη του δρόμου, ο τρίτος τον συννεφιασμένο ουρανό που έδειχνε ότι έρχεται μπόρα, ενώ  η κοπέλα ένα μεγάλο κατάστημα καλλυντικών

Αν συνδυάσουμε τα όσα είπαν ότι είδαν, με το γεγονός ότι ο πρώτος ήθελε επιτακτικά καφέ, ο δεύτερος είχε «ψύχωση» από παιδί με τις μηχανές, ο τρίτος ενδιαφερόταν ιδιαίτερα για τον καιρό λόγω κάποιων εργασιών που έκανε στο σπίτι του, και ότι η κοπέλα … ήταν απλά γυναίκα, μάλλον τα όσα παρατήρησαν από το παράθυρο αποκτούν νόημα και φαίνονται απόλυτα φυσικά …  

Είναι γνωστό, ότι στην πραγματικότητα δεν βλέπουμε με τα μάτια, αλλά με τον εγκέφαλο.  Τα εκατομμύρια ευαίσθητα στο φως κύτταρά τους λαμβάνουν το οπτικό σήμα, το οποίο μέσα από μία πολύπλοκη διαδικασία μετατρέπεται σε ηλεκτρικό, διοχετεύεται στον εγκέφαλο, όπου αποκωδικοποιείται και αναγνωρίζεται τελικά απ΄ αυτόν σαν εικόνα
Πέρα όμως από αυτή την τυπική λειτουργία, ο εγκέφαλός μας μεταφράζει τις οπτικές πληροφορίες που δέχεται από το μάτια, σε κάτι που μπορούμε να καταλάβουμε  Στην πραγματικότητα, λαμβάνει μόνο τρεις «εικόνες» κάθε δευτερόλεπτο, οι οποίες ταξινομούνται και συνδυάζονται με πληροφορίες που υπάρχουν στην μνήμη για να δημιουργήσουν την πραγματικότητα που αντιλαμβανόμαστε
Η λειτουργία αυτή η οποία συμβαίνει συνεχώς (εφόσον τα μάτια είναι ανοιχτά), αυτονόητα απαιτεί μια ορισμένη ποσότητα ενέργειας. Για να αποφευχθεί όμως η «υπερφόρτωση», ο εγκέφαλος επιλέγει τι θεωρεί ότι αξίζει να εξετάσει, εξοικονομώντας ενέργεια. Με άλλα λόγια δηλαδή, βλέπουμε (αντιλαμβανόμαστε) ότι θεωρούμε σημαντικό για μας
Έτσι, ουσιαστικά η ανθρώπινη όραση είναι αναξιόπιστη, υποκειμενική και επιλεκτική, αφού οι σκέψεις του ατόμου είναι κατά βάση αυτές που δημιουργούν την όρασή του. Το άτομο «βλέπει» ό,τι επιλέγει να δει … και κατά παρόμοιο τρόπο, «ακούει» ό,τι επιλέγει να ακούσει


ΕΠΕΚΤΕΙΝΟΝΤΑΣ ΛΙΓΟ ΤΟ ΘΕΜΑ
… της επιλεκτικής λειτουργίας του εγκεφάλου, είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι ο μέσος άνθρωπος τείνει να πιστέψει κάτι σαν αλήθεια, όταν αυτό επιβεβαιώνει κάτι, που ο ίδιος θεωρεί σωστό. Με άλλα λόγια, ο εγκέφαλός μας μάλλον δεν είναι (ή δεν του επιτρέπουμε να είναι) αντικειμενικός.  Επιλέγει να δει, να ακούσει και να «εγκρίνει» τα στοιχεία με τα οποία συμφωνεί … κι΄ έτσι τελικά αντιλαμβάνεται όσα «θέλει» ή όσα είναι «προετοιμασμένος» να αντιληφθεί.
Εάν πχ δύο άτομα ακούν έναν πολιτικό να μιλάει, ο φιλικά προσκείμενος εστιάζει σε όσα «θετικά» (κατά την άποψή του) λέει, ενώ ο εχθρικά διακείμενος σε όσα «αρνητικά», αφού το ιδεολογικό τους υπόβαθρο συνήθως δεν τους επιτρέπει να «ακούσουν» ό,τι είπε ο ομιλητής, αλλά όσα απ΄ αυτά «ταιριάζουν» με την δική τους ιδεολογία, αγνοώντας τα υπόλοιπα. Φυσικό επακόλουθο αυτού, είναι το γεγονός ότι τα δύο άτομα αν και αντικειμενικά άκουσαν τα ίδια πράγματα, σχημάτισαν μία τελείως διαφορετική και αντικρουόμενη άποψη για τον ομιλητή και για όσα είπε … και κάπως έτσι, με την διαφορετική οπτική και αντίληψη, δημιουργούνται οι αντιδιαμετρικές απόψεις μεταξύ όσων υπερμάχονται και όσων απορρίπτουν εμμονικά, θέματα ιδεολογίας, μεταφυσικής, συνωμοσιών  κλπ κλπ

Τέλος, δεν θα πρέπει να παραλείψουμε την αποδεδειγμένη ιατρικά «ευνοιοκρατία» του ανθρώπινου εγκεφάλου, που κάνει το άτομο να θεωρεί τους ομοίους του, σαν τους «σωστότερους» και «καλύτερους» όλων ...
 
ΣΧΟΛΙΟ ΣΥΝΤΑΚΤΗ


Επειδή ουσιαστικά εσύ επιλέγεις τι θα δεις και τι θα ακούσεις, προσπάθησε να δίνεις σημασία σε οτιδήποτε βρίσκεται στο οπτικό ή ακουστικό σου πεδίο, επεκτείνοντας την αντίληψή σου. Ίσως οι φαινομενικά αδιάφορες για σένα οπτικοακουστικές πληροφορίες που θα αντλήσεις, να αποδειχθούν κάθε άλλο παρά αδιάφορες … και ίσως μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις να σου ανοίξουν νέους ορίζοντες, την ύπαρξη των οποίων αγνοούσες ολοκληρωτικά …

 

Ι.Π
 
 

 


ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ
sciencenordic.com
brightside.me
Εγκύκλιος παιδεία  
observaciondelprocesoescolarsegundose.blogjemplos    (εικ.1)

Search